Helhedsorienteret indsats
Helhedsorienteret indsats eller enkeltmandsprojekt fra LOBPA er personlig assistance målrettet børn, unge og voksne med et stort hjælpebehov.
I en helhedsorienteret indsats eller et enkeltmandsprojekt sammensætter vi forskellige typer hjælp og støtte fx personlige pleje og praktisk hjælp, ledsagelse og socialpædagogisk støtte.
Den samme handicaphjælper kan påtage sig forskellige opgaver og kan via sin tætte relation til borgeren være en støtte for andre faggrupper fx læge, tandlæge og fysioterapeut.
-At borgerens hjælpeordning er sammensat ud fra flere paragraffer behøver ikke at kunne mærkes i form af flere medarbejdere i hjemmet.
Vores ydelser udføres altid med henblik på at give borgeren de bedste muligheder for at leve et frit liv på egne præmisser også selvom, der er brug for hjælp hele døgnet.
Helhedsorienteret indsats eller enkeltmandsprojekt fra LOBPA er personlig assistance målrettet børn, unge og voksne med et stort hjælpebehov.
Rekruttering og opstart:
Når vi rekrutterer medarbejdere til en ny hjælperordning, kan vi trække på vores omfattende database, som indeholder faglærte og ufaglærte kandidater, der er bosiddende i hele landet.
Alle udførende medarbejdere udvælges og rekrutteres ud fra vores kvalitetsstandarder. Det vil sige, at vi indhenter børne- og straffeattest og referencer og gennemgår eksamensbeviser samt vurderer erfaringsgrundlaget i øvrigt.
Erfaringsmæssigt kan en opstart ske inden for 5 til 20 hverdage afhængig af opgavens kompleksitet.
Drift og kvalitetssikring
Hjælpen leveres af et fast team, der kan dække hinandens vagter ved ferie og sygdom. Indsatsen tilrettelægges ud fra borgerens situation og behov og ud fra de mål, der er sat for indsatsen.
Den faste konsulent i LOBPA fungerer som tovholder for indsatsen og som kommunens kommunikationspartner.
Vores tætte samarbejde med handicaporganisationer gør det muligt for os løbende at hente rådgivning og arrangere supervision af de enkelte hjælperteams.
LOBPA står for alle administrative opgaver i forbindelse med ydelsen, og vi tager ansvar for, at vagterne altid er dækket. Den faste konsulent varetager rekruttering og instruktion af de udførende medarbejdere, administration af timeforbrug og løn og lægger vagtplaner og følger løbende op på forløbet. Konsulenten er løbende i kontakt med borgeren for at kende hans eller hendes trivsel og kunne rådgive og vejlede.
Se mere om LOBPA
- At skabe progression ud fra indsatsmålet
- At støtte borgeren i at styre udførelsen af sin egen hjælp
- At give borgeren valgmuligheder i forhold til hjælpen
- At øge borgeren handlekraft og autonomi
- At støtte borgeren i at leve et selvstændigt liv
LOBPA tilrettelægger ydelsen fleksibelt i et tæt samarbejde med kommunen – ud fra den kommunale afgørelse og borgerens behov og situation.
Kommunens kontakt til LOBPA
I samarbejde med kommunen understøtter vi de indsatser, der er igangsat hos den enkelte borger. Vi følger op på indsatsen og leverer statusrapporter efter aftale og gør rede for, hvordan vi har gjort brug af de bevilgede timer til at arbejde med borgeren om hans eller hendes mål og delmål. LOBPA tilbyder desuden at holde løbende opfølgnings- og samarbejdsmøder med kommunens sagsbehandlere.
Hvis ydelsen samler bevillinger på tværs af forvaltninger, kan vi fakturere den enkelte forvaltning særskilt for egne bevillinger fx ud fra en aftalt fordelingsnøgle.
LOBPA besvarer kommunens henvendelser samme dag og kan, hvis det ønskes følge op med virtuelle eller fysiske status og opfølgningsmøder inden for højest fem hverdage.
LOBPA kan levere information til kommunen via en online portal, hvor der frit kan indhentes data i tid og i det format, der ønskes.
Kontinuitet
LOBPA fører tilsyn med, at udførende medarbejdere møder til tiden og accepterer ikke, at en medarbejder er forsinket eller udebliver fra en vagt. Vi følger op på sygemeldinger i henhold til vores sygefraværspolitik, og vi tager altid ansvar for, at vagten er dækket.
Kurser
Vi tilbyder løbende kurser til vores udførende medarbejdere herunder AMU-kurser. Kurserne har temaer som forflytninger, hygiejne, personlig pleje og konflikthåndtering. Ud over det faglige indhold giver kurserne de udførende medarbejdere mulighed for at mødes og lære hinanden at kende og dele erfaringer om jobbet i LOBPA.
Foreningsfællesskab
Alle borgere med en hjælperordning hos os bliver automatisk gratis medlem af LOBPA og kommer med i vores foreningsfællesskab. Som medlem bliver man inviteret med til vores faglige og sociale aktiviteter, som afholdes i alle landsdele. De sociale aktiviteter kan fx være fællesspisning, byvandring og museumsbesøg, og de faglige aktiviteter handler bl.a. om at mestre livet med en hjælperordning.
LOBPA er tildelt midler fra Social- og Boligstyrelsen til vores foreningsaktiviteter. Via midlerne tilbyder vi rådgivning og netværksaktiviteter for pårørende, og vi engagerer medlemmer som frivillige, der selv er med til at arrangere foreningsaktiviteterne.
Det er vores erfaring, at foreningsaktiviteterne er med til at understøtte borgerens relation til både kommunen og til hjælpepersonerne. Samtidig giver aktiviteterne os i LOBPA mulighed for at mødes en ekstra gang med borgerne, ligesom de giver de udførende medarbejdere lejlighed til at ses.