Spørgsmål og svar om BPA

Lovgivningen om BPA kan være indviklet at forstå – her kan du læse svarene på ofte stillede spørgsmål.
Få svar på de oftest stillede spørgsmål ift. BPA og LOBPA

 

Gå til spørgsmål

Hvad er den væsentligste forskel på de hidtidige hjælpeordninger efter §§ 95 og 96 i Serviceloven og den nye BPA?
Hvad er forskellen mellem § 95 og § 96, når arbejdsgiveransvaret kan overdrages til andre, og der ikke længere er et aktivitetskrav i § 96?
Kan jeg overdrage arbejdsgiveransvaret i min BPA-ordning?
Kan jeg overdrage mit arbejdsgiveransvar til LOBPA og lade jer administrere min BPA-ordning?
Hvis jeg vil være medlem i LOBPA, skal jeg så overdrage mit arbejdsgiveransvar til LOBPA?
Hvilke ydelser får jeg som arbejdsleder i LOBPA, hvis jeg vælger jer til at administrere min BPA-ordning?
Kan jeg nøjes med kun at overdrage nogle af arbejdsgiveropgaverne til LOBPA, fx lønadministrationen?
Bliver mine handicaphjælpere ansat i LOBPA, hvis jeg overdrager mit arbejdsgiveransvar til jer?
Kan LOBPA hjælpe mig med at finde vikarer i tilfælde af sygdom blandt mine faste hjælpere?
Hvad er forskellen på at være kunde i LOBPA og medlem af LOBPA?
Hvorfor hedder det kunde og ikke arbejdsleder i LOBPA?
Hvordan får jeg indflydelse på, om en medarbejder skal fortsætte med at have tjenested hos mig, hvis det viser sig, at kemien ikke passer?
Koster det mig noget at lade LOBPA administrere min BPA-ordning?
Er det gratis for kommunen, hvis jeg lader LOBPA administrere min BPA-ordning?
Kan kommunen bestemme, hvem jeg overdrager mine arbejdsgiverbeføjelser til?
Jeg har ikke BPA, men vil gerne have det. Hvad gør jeg?
Kan blinde og svagsynede også komme i betragtning til BPA?
Kan LOBPA varetage min ledsagerordning efter § 97?

LOBPA bygger på principperne bag Independent Living-bevægelsen

– retten til at træffe valg for eget liv og retten til at leve et selvstændigt liv.

Læs mere om vores principper her >