Whistleblowerordning
Fra 15. december 2021 har LOBPA en digital whistleblowerordning.
LOBPA’s whistleblowerordning er henvendt til dig, som er ansat i LOBPA eller hos en af LOBPA’s samarbejdspartner, og som frygter for ansættelsesretlige konsekvenser, hvis du fortæller om alvorlige forhold, som du er blevet vidende om i din ansættelse.
Du opnår en særlig beskyttelse ved at bruge whistleblowerordningen til at indberette din viden, så du ikke behøver at være bekymret for usaglig opsigelse eller andre repressalier. Beskyttelsen gælder dog kun, hvis du er i god tro om, at de indberettede oplysninger er korrekte, og at der er tale om alvorlige forhold omfattet af ordningen.
Whistleblowerordningen kan anvendes af:
- Personer, der arbejder i LOBPA,
- Personer, der tidligere har arbejdet i LOBPA, og som indberetter oplysninger, de er kommet i besiddelse af i den periode, de arbejdede i LOBPA,
- Personer, der ikke arbejder i LOBPA, men som indberetter oplysninger, der er erhvervet i forbindelse med f.eks. en ansættelsesproces,
- Samarbejdspartnere, som LOBPA har et mere kontinuerligt eller formaliseret samarbejde med, bl.a. personer, der arbejder under tilsyn og ledelse af f.eks. en af LOBPAs kontrahenter, underleverandører eller leverandører.
Du kan indberette oplysninger om alvorlige forhold, herunder om strafbare forhold, grove eller gentagne overtrædelser af lovgivningen, grove eller gentagne overtrædelser af væsentlige interne retningslinjer, grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen, seksuel chikane og bevidst vildledning af borgere og samarbejdspartnere.
LOBPA modtager kun skriftlig indberetning via vores hjemmeside. Din indberetning behandles i LOBPA’s whistleblowerenhed.
Du kan læse mere om LOBPA’s Whistleblowerordning her