Hvad er forskellen på paragraf 95 og 96?

Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) kan i visse situationer gives til folk over 18 år, som har behov for omfattede pasning og pleje i hjemmet. Der kan gives BPA efter Servicelovens §95 eller efter §96. Hvilken paragraf, du kan få BPA efter afhænger dels af dit aktivitetsniveau, dels af om du kan være arbejdsleder og arbejdsgiver for hjælperne. Det afhænger også af, om din kommune kan stille den nødvendige hjælp til rådighed for dig på anden måde.
Her ser vi på, hvad der kan gives støtte til via Servicelovens §95, hvad der kan støttes via §96, og hvad forskellene på §95 og §96 er. Fælles for ordningerne er, at de tager udgangspunkt i din selvbestemmelse, så du kan fastholde eller opbygge et selvstændigt liv.
Hjælp efter Servicelovens §95, kontant tilskud
Måske kan du få hjælp til ansættelse af privat(e) hjælper(e), hvis du har en varigt nedsat funktionsevne og har behov for hjemmepleje mere end 20 timer om ugen og kommunen ikke kan stille hjælpen til rådighed. Tilskuddet kan i særlige situationer udbetales til en nærtstående. I de situationer hvor du ikke selv vil være i stand til at fungere hverken som arbejdsgiver eller arbejdsleder for hjælperne, kan kommunen vælge at udbetale tilskuddet til en nærtstående, som helt eller delvis passer dig.
I praksis kan du søge hjælp efter §95 stk. 3, når du er over 18 år, og du og din familie foretrækker, at du stadig har ophold i hjemmet. Ofte sker det med ansættelse af én eller begge forældre, der tillige kan fungere som arbejdsleder for de ansatte hjælpere.
Ordningen kan suppleres med for eksempel aflastning og socialpædagogisk støtte.
Hjælp efter Servicelovens §96
Hjælp efter §96 kan du måske få, hvis dit hjælpsbehov ligger ud over, hvad der kan ydes efter §95 og hvis du er i stand til selv at være arbejdsleder. Du skal selv kunne påtage dig arbejdsgiveransvaret, medmindre du videregiver det til en nærtstående, forening eller privat virksomhed. I princippet kan der udmåles timer til at dække hele døgnet, hvilket betyder, at hele dit behov for hjælp dækkes af ordningen, herunder også overvågning, hvis det er nødvendigt.
§96. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance. Borgerstyret personlig assistance ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte.
Stk. 2: Det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter stk. 1, at borgeren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det er desuden en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale med en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed om, at tilskuddet overføres til den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmål om ansættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed i samråd med den pågældende.
Stk. 3: Kommunalbestyrelsen kan tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere, der ikke er omfattet af personkredsen efter stk. 1, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at dette er den bedste mulighed for at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp for borgeren.
Stk. 4. I de situationer, hvor borgeren eller en nærtstående er arbejdsgiver, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetaling m.v.