Andre ydelser
LOBPA er non-profit leverandør af personlig assistance. Vores 1.500 udførende medarbejdere hjælper børn, unge og voksne i hele landet. Vores ydelser er altid fleksibelt tilrettelagt i et tæt samarbejde med kommunen – ud fra den kommunale afgørelse og borgerens behov og situation.
Vores ydelser er individuelt tilrettelagt ud fra indsatsmålet og den enkelte borgers behov og situation. På den måde skaber vi sikkerhed for, at ydelsen får den størst muligt effekt og skaber progression.
LOBPA står for alle administrative opgaver i forbindelse med ydelsen, og vi tager ansvar for, at vagterne altid er dækket.
Med et indgribende handicap kan den nødvendige hjælp være omfattende og kompleks. Men den er ikke et mål i sig selv. Vores ydelser skal gøre det muligt for borgeren at bevare sin integritet og – så vidt det er muligt – leve et aktivt liv. Samtidig er borgeren altid inddraget i sin egen pleje eller støtte og er sikret medbestemmelse.
- At skabe progression ud fra indsatsmålet
- At støtte borgeren i at styre udførelsen af sin egen hjælp
- At give borgeren valgmuligheder i forhold til hjælpen
- At øge borgerens handlekraft og autonomi
- At støtte borgeren i at leve et selvstændigt liv
LOBPA tilrettelægger ydelsen fleksibelt i et tæt samarbejde med kommunen – ud fra den kommunale afgørelse og borgerens behov.
- § 44 – praktisk hjælp, pleje, afløsning, aflastning og genoptræning
- § 45 – ledsagelse
- § 52, stk. 3 – praktisk, pædagogisk eller anden støtte; afløsning; kontaktperson; anden hjælp og vejledning
- § 83 – praktisk hjælp og personlig pleje
- § 84 – afløsning / aflastning
- § 85 – socialpædagogisk støtte
- § 86, stk. 2 – genoptræning og vedligeholdelsestræning
- § 95 – borgerstyret personlig assistance
- § 96 – borgerstyret personlig assistance
- § 97 – ledsagelse
Opstart og drift
Når en ny hjælperordning skal starte, kontakter konsulenten borgeren for at tale om borgerens behov og forventninger til hjælpen og til de hjælpepersoner, der skal arbejde i hjælperordningen. Konsulenten vil være borgerens faste kontaktperson i LOBPA. Efter mødet tager LOBPA fat på rekrutteringen.
Rekruttering
Når vi rekrutterer medarbejdere til en ny hjælperordning, kan vi trække på vores omfattende database, som indeholder faglærte og ufaglærte kandidater, der er bosiddende i hele landet.
Alle udførende medarbejdere udvælges og rekrutteres ud fra vores kvalitetsstandarder. Det vil sige, at vi indhenter børne- og straffeattest og referencer og gennemgår eksamensbeviser samt vurderer erfaringsgrundlaget i øvrigt.
Ansættelsen sker altid i samråd med borgeren og evt. pårørende for at sikre den bedst mulige relation til hjælperteamet.
LOBPA har overenskomst med FOA og kan dække vagter fra 3 timer og op til 24 timer.
Drift og kvalitetssikring
Vores ydelser leveres af en fast udførende medarbejder eller et fast team med afsæt i den konkrete borgers situation og behov samt i de mål, der er sat for indsatsen.
Vi sikrer, at medarbejderernes kompetencer giver mulighed for at udføre opgaverne forsvarligt, og at der er de nødvendige hjælpemidler til rådighed for et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
En fast konsulent i LOBPA er tovholder for indsatsen og er kommunens faste kommunikationspartner samt fast kontaktperson for borgeren.
LOBPA står for alle administrative opgaver i forbindelse med ydelsen. Den faste konsulent er løbende i kontakt med borgeren for at kende hans eller hendes trivsel og kunne rådgive og vejlede.
Borgeren har tilknyttet både faste hjælpepersoner og afløsere til sin hjælperordning. Det sikrer, at borgeren altid vil modtage sin hjælp fra en velkendt og kompetent person også ved sygdom og ferie.
Vores tætte samarbejde med handicaporganisationerne gør det muligt for os at arbejde borgerdrevet og løbende at hente viden og arrangere supervision af de udførende medarbejdere eller teams.
Kontinuitet
LOBPA fører tilsyn med, at udførende medarbejdere møder til tiden og accepterer ikke, at en medarbejder er forsinket eller udebliver fra en vagt. Vi følger op på sygemeldinger i henhold til vores sygefraværspolitik, og vi tager altid ansvar for, at vagten er dækket.
Kommunens kontakt til LOBPA
I samarbejde med kommunen understøtter vi de indsatser, der er igangsat hos den enkelte borger. Vi følger op på indsatsen og leverer statusrapporter efter aftale og gør rede for, hvordan vi har gjort brug af de bevilgede timer til at arbejde med borgeren om hans eller hendes mål og delmål. LOBPA tilbyder desuden at holde løbende opfølgnings- og samarbejdsmøder med kommunens sagsbehandlere.
Hvis ydelsen samler bevillinger på tværs af forvaltninger, kan vi fakturere den enkelte forvaltning særskilt for egne bevillinger fx ud fra en aftalt fordelingsnøgle.
LOBPA besvarer kommunens henvendelser samme dag og kan, hvis det ønskes følge op med virtuelle eller fysiske status og opfølgningsmøder inden for højest fem hverdage.
LOBPA kan levere information til kommunen via en online portal, hvor der frit kan indhentes data i tid og i forskellige formater.
Kurser
Vi tilbyder løbende kurser til vores udførende medarbejdere herunder AMU-kurser. Kurserne har temaer som forflytninger, hygiejne, personlig pleje og konflikthåndtering. Ud over det faglige indhold giver kurserne de udførende medarbejdere mulighed for at mødes og lære hinanden at kende og dele erfaringer om jobbet i LOBPA.
Foreningsfællesskab
Alle borgere med en hjælperordning hos os bliver automatisk gratis medlem af LOBPA og kommer med i vores foreningsfællesskab. Som medlem bliver man inviteret med til vores faglige og sociale aktiviteter, som afholdes i alle landsdele. De sociale aktiviteter kan fx være fællesspisning, byvandring og museumsbesøg, og de faglige aktiviteter handler bl.a. om at mestre livet med en hjælperordning.
Det er vores erfaring, at foreningsaktiviteterne er med til at understøtte borgerens relation til både kommunen og til hjælpepersonerne. Samtidig giver aktiviteterne os i LOBPA mulighed for at mødes en ekstra gang med borgerne, ligesom de giver de udførende medarbejdere lejlighed til at ses.
LOBPA er tildelt midler fra Social- og Boligstyrelsen til vores foreningsaktiviteter. Via midlerne tilbyder vi rådgivning og netværksaktiviteter for pårørende, og vi engagerer medlemmer som frivillige, der selv er med til at arrangere foreningsaktiviteterne.