I vores nyhedsbrev kan du hver måned læse om, hvordan vi vil gøre en forskel for alle med BPA og andre former for personlig assistance.
BPA-arbejdsleder
LOBPA har været arbejdsgiver for BPA-arbejdsledere siden 2009. Vi blev godkendt af Socialtilsynet i 2018, og vi er den største non-profit-leverandør på området samtidig med, at vi er Danmarks eneste landsdækkende medlems- og interesseorganisation for alle med BPA.
LOBPA er ikke kun et arbejdsgiverfirma, vi er også en forening som kæmper for bedre vilkår for BPA-ordningen. Som BPA-arbejdsleder hos os får du det optimale ud af begge dele.
Vi er non-profit – Vi tjener ikke penge på dig. Firmaets overskud går til foreningens aktiviteter og medlemmer – altså tilbage til dig.
Når LOBPA varetager dit arbejdsgiveransvar, kan du koncentrere dig om at være arbejdsleder for dine hjælpere. Vores ansvar som BPA-arbejdsgiver omfatter økonomi, regnskab, jura og HR – kort sagt alt det administrative, der kan give dig frihed som BPA-arbejdsleder.
Udfyld formularen nedenfor. Så vil vi kontakte dig og fortælle mere om, hvad vi kan tilbyde dig.
- Personlig rådgivning ved fast tilknyttet konsulent
- Juridisk rådgivning og håndtering af ansættelseskontrakter
- Hjælp til anskaffelse af handicapbil
- Mulighed for bilforsikring via LOBPAs forsikringsmægler
- Brugervenligt it-system til dig og dine hjælpere
- Håndtering af løn, årsregnskab, forsikringer og indbetalinger til pension
- Administration af ferie, sygdom og barsel
- Hjælp til udarbejdelse af APV (arbejdspladsvurdering)
- Hjælp til rekruttering og annoncering
- Bistand ved afskedigelser og i forbindelse med konflikthåndtering
- Borgerstyret vikarservice med over 1.200 vikarer
- Medlemsskab af LOBPA
- BPA-arbejdslederkursus
- Overenskomst med ordnede forhold for dine hjælpere
LOBPA som BPA-arbejdsgiver
LOBPA er parat til at understøtte dig som BPA-arbejdsleder. Som arbejdsleder i LOBPA har du adgang til juridisk rådgivning og it-systemer til bl.a. vagtplanlægning og rekruttering. Din faste konsulent bistår dig i din lederrolle, når du ønsker det og er parat til at svare på spørgsmål om din ordning.
Vi arbejder non-profit. Det betyder, at et eventuelt overskud i LOBPA kommer BPA-arbejdsledere til gode. LOBPA er medlemsstyret, hvilket vil sige, at vi er styret af mennesker med handicap, som har en BPA.
Vi hjælper dig med alt det besværlige, så du kan bruge din tid på det, der er vigtigt for dig.
Ud over en masse medlemsarrangementer som skal støtte og gøre dig klogere i dit personlige lederskab og din rolle og ansvar som arbejdsleder, har vi også en række kunde- og medlemsfordele i LOBPA.
- Hjælp fra vores rådgivende panel
- Rabatter
- Hjælp til anskaffelse af handicapbil
- Hjælp til legatsøgning – vi ved, hvor og hvad du kan søge, og vi hjælper dig med ansøgningen.
- Hjælp til at få dine hjælpere med på rejse
- Netværk med andre arbejdsledere
- Juridisk rådgivning i forbindelse med ansøgning eller revurdering af BPA
- Støtte til kontakten og dialogen med kommunen
Medlemsskab
Når du har din BPA-ordning hos LOBPA, bliver du automatisk medlem hos os. Dit medlemsskab giver dig mulighed for at deltage i politiske, kulturelle og sociale arrangementer, være med i lokale netværk og gøre brug af rabatordninger. Du kan også deltage på LOBPAs arbejdslederkursus for BPA-arbejdsledere. Vi starter nyt hold op flere gange om året i Øst- og Vestdanmark. Se mere om at være medlem.
LOBPA er Danmarks eneste landsdækkende medlems- og interesseorganisation for mennesker med BPA.
Dig som BPA-arbejdsleder
Som arbejdsleder rekrutterer du dine hjælpere, lægger vagtplaner samt oplærer og instruerer dine handicaphjælperne i de opgaver, de skal udføre hos dig. Formelt er dine hjælpere ansat af og i LOBPA, men du vælger selv, hvem du indstiller til at arbejde i dit hjælperteam, samt hvilke opgaver hjælperne skal udføre og hvornår.
- At være en god leder for dine handicaphjælpere
- At rekruttere dine handicaphjælpere
- At instruere dine handicaphjælpere i de opgaver, de skal udføre hos dig
- At planlægge dine hverdag og dine hjælperes opgaver
- At udarbejde arbejdsplaner
- At gennemføre medarbejderudviklingssamtaler (MUS)
- At skabe et godt arbejdsmiljø
- At udarbejde Arbejdspladsvurdering (APV)
- At samarbejde med LOBPA der varetager arbejdsgiveransvaret
Independent Living-bevægelsen
LOBPAs værdier og mision bygger på Independent Living-bevægelsen: Vi kæmper for retten til at leve et selvstændigt liv på egne præmisser – uanset handicap.
BPA-Arbejdslederuddannelse
Som arbejdsleder i LOBPA har du mulighed for at deltage på vores arbejdslederuddannelse. Vi starter nyt hold op to-tre gange om året i både Øst- og Vestdanmark.
LOBPAs arbejdslederuddannelse giver dig mulighed for at skærpe dine kompetencer som arbejdsleder, og så har du mulighed for at sparre og dele erfaringer med andre arbejdsledere. Kontakt os for at høre om, hvor og hvornår næste hold starter.
Vi har afholdt vores BPA-arbejdslederkursus siden 2016. Siden da har over 500 BPA-arbejdsledere deltaget.
Arbejdspladsvurdering (APV)
Vores arbejdspladsvurdering (APV) indeholder en undersøgelse og en vurdering af de ansattes arbejdsmiljø samt en handlingsplan for de ting, der evt. bør ændres for, at arbejdet kan udføres sikkert, sundt og forsvarligt.
Vores APV-koncept bygger på solid erfaring med mange forskellige BPA-arbejdspladser og sikrer, at arbejdsmiljøloven overholdes.
Som BPA-arbejdsleder skal du udføre en arbejdspladsvurdering (APV) for dine handicaphjælpere mindst hver tredje år samt ved store ændringer i arbejdets indhold som f.eks. ved forflytning, brug af nye hjælpemidler, hjælpers graviditet, eller hvis mere end 50% af teamet udskiftes.
En gang om året skal man ifølge loven have en drøftelse af arbejdsmiljøet. LOBPA anbefaler desuden, at man som BPA-arbejdsleder har arbejdsmiljø som et fast punkt på dagsordenen på personalemøder, så det at have fokus på arbejdsmiljøet bliver en fast del af hverdagen.