Historien om BPA-ordningen
Historien om BPA begyndte helt tilbage i 70erne i Aarhus Kommune med en ung mand, der ønskede at flytte fra sin institution og over i egen bolig. Det gav kommunen ham mulighed for under henvisning til § 48, stk. 3, i bistandsloven.

Den unge mand fik udbetalt et beløb, der svarede til prisen for hans institutionsplads. Så kunne han selv aflønne handicaphjælpere og klare dagligdagen på egen hånd i sin egen bolig. Andre blev inspireret og fulgte efter, og inden for to år var over 40 borgere i Aarhus flyttet fra en institution til eget hjem.
Helt frem til 1986 var BPA kendt som Aarhus-ordningen, for den fandtes kun her. Men endelig i 1986 blev der stillet forslag i Folketinget om at gøre ordningen landsdækkende. Det lykkedes i 1989, hvor BPA fik navnet hjælperordningen.
Først i 1998 fik ordningen sin egen paragraf i Serviceloven og endelig i 2009 ændrede ordningen navn til Borgerstyret Personlig Assistance (BPA). Samme år blev LOBPA etableret med en klar mission om at stå vagt om BPA og sikre ordningens kvalitet og beståen.
Hør Jørgen Lenger, tidligere udviklingschef i Muskelsvindfonden fortælle BPA-ordningens historie ved et virtuelt arrangement for LOBPAs medlemmer.
- LOBPA er Danmarks eneste, landsdækkende interesseorganisation for personer med BPA.
- LOBPA er brugerstyret, og en frivillig bestyrelse bestemmer LOBPAs retning.
- LOBPA blev etableret i forbindelse med vedtagelsen af BPA i 2008.
- LOBPA er not for profit, hvorfor overskud bruges på foreningen og personer med borgerstyret og personlig assistance.
- LOBPA har medlemmer i næsten alle landets kommuner.
- Du kan være medlem af LOBPA, selvom du selv eller en anden virksomhed varetager dit arbejdsgiveransvar.
Bliv medlem af LOBPA
- Deltagelse i politiske, faglige og sociale aktiviteter
- Stemmeret på LOBPAs årlige generalforsamling
- Rabatmuligheder
- Brugerprofil og adgang til Jobtavle
- BPA-arbejdslederkursus
Samarbejdspartnere:











