Historien om BPA-ordningen
Historien om BPA begyndte helt tilbage i 70erne.
Historien om BPA begyndte helt tilbage i 70erne i Aarhus Kommune med en ung mand, der ønskede at flytte fra sin institution og over i egen bolig. Det gav kommunen ham mulighed for under henvisning til § 48, stk. 3, i bistandsloven.
Den unge mand fik udbetalt et beløb, der svarede til prisen for hans institutionsplads. Så kunne han selv aflønne handicaphjælpere og klare dagligdagen på egen hånd i sin egen bolig. Andre blev inspireret og fulgte efter, og inden for to år var over 40 borgere i Aarhus flyttet fra en institution til eget hjem.
Helt frem til 1986 var BPA kendt som Aarhus-ordningen, for den fandtes kun her. Men endelig i 1986 blev der stillet forslag i Folketinget om at gøre ordningen landsdækkende. Det lykkedes i 1989, hvor BPA fik navnet hjælperordningen.
Først i 1998 fik ordningen sin egen paragraf i Serviceloven og endelig i 2009 ændrede ordningen navn til Borgerstyret Personlig Assistance (BPA). Samme år blev LOBPA etableret med en klar mission om at stå vagt om BPA og sikre ordningens kvalitet og beståen.
- LOBPA er Danmarks eneste, landsdækkende interesseorganisation for personer med BPA.
- LOBPA er brugerstyret, og en frivillig bestyrelse bestemmer LOBPAs retning.
- LOBPA blev etableret i forbindelse med vedtagelsen af BPA i 2008.
- LOBPA er not for profit, hvorfor overskud bruges på foreningen og personer med borgerstyret og personlig assistance.
- LOBPA har medlemmer i næsten alle landets kommuner.
- Du kan være medlem af LOBPA, selvom du selv eller en anden virksomhed varetager dit arbejdsgiveransvar.
Bliv medlem af LOBPA
- Deltagelse i politiske, faglige og sociale aktiviteter
- Stemmeret på LOBPAs årlige generalforsamling
- Rabatmuligheder
- Brugerprofil og adgang til Jobtavle
- BPA-arbejdslederkursus