Log ind
  • Medlem
  • BPA-arbejdsleder
  • Handicaphjælper
  • Ledsagelse
  • Andre ydelser
  • Kommune
  • Job
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
  • Om LOBPA
    • Mål og vision
    • Vores fokus
    • Bestyrelsen
    • Sekretariatet
    • Presseservice
    • Generalforsamlinger
    • COVID-19 – orientering
    • Job i sekretariatet
    • Whistleblowerordningen
    • Vores nyhedsbreve: Nyt fra LOBPA
  • Om BPA-ordningen
    • Love og regler
    • Forvaltningsret
    • Ministersvar
    • Principafgørelser
    • BPA-ansættelsesret
    • Handicappolitiske principper
    • Historien om BPA
  • Kontakt os
  • Aktiviteter
  • Borgerweb – log ind
  • Ledsager-login
  • Opret ledsageprofil
  • Søg handicaphjælpere
  • Hjælperweb – log ind
  • Se ledige jobs
  • Opret profil – søg job
  • Medlemsfordele
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Log ind
  • Borgerweb – log ind
  • Ledsager-login
  • Opret ledsageprofil
  • Søg handicaphjælpere
  • Hjælperweb – log ind
  • Se ledige jobs
  • Opret profil – søg job
  • Medlemsfordele
  • Medlem
  • BPA-arbejdsleder
  • Handicaphjælper
  • Ledsagelse
  • Andre ydelser
  • Kommune
  • Job
  • Om LOBPA
    • Mål og vision
    • Vores fokus
    • Bestyrelsen
    • Sekretariatet
    • Presseservice
    • Generalforsamlinger
    • COVID-19 – orientering
    • Job i sekretariatet
    • Whistleblowerordningen
    • Vores nyhedsbreve: Nyt fra LOBPA
  • Om BPA-ordningen
    • Love og regler
    • Forvaltningsret
    • Ministersvar
    • Principafgørelser
    • BPA-ansættelsesret
    • Handicappolitiske principper
    • Historien om BPA
  • Kontakt os
  • Aktiviteter

Seneste indlæg

Dansk Handicap Forbund fejrer 100 år – kampen for lige muligheder fortsætter Flere forventes at blive smittet med influenza denne sæson Arbejdslederkursus styrkede BPA-ledere på Egmont Højskolen Det Centrale Handicapråd har udarbejdet 16 anbefalinger Fra personlig erfaring til politisk engagement

Tid til juleplanlægning af vagtplan?

torsdag 6 november

Selvom vejret stadig er mildt, er det måske ved at være tid til at gå i gang med juleplanen for dine hjælpere. Så kan du og dine hjælpere gå højtiden trygt i møde. Har du glemt hviletidsbestemmelserne og regler om fridøgn, så kan du friske det op ved at klikke på dette link. God vagtplanlægning.

 

PROTOKOLLAT 3 – AFTALE OM HVILETID OG FRIDØGN

 

INDLEDENDE BEMÆRKNINGER
Arbejdstilsynet har jf. § 21 i bekendtgørelse om hviletid og fridøgn godkendt nedenstående aftale den 14. august 2012. Godkendelsen er sket under udtrykkelig forudsætning af, at virksomheden, der ønsker at benytte fravigelsesmulighederne i denne aftale, enten er medlem af Dansk Erhverv Arbejdsgiver og har tiltrådt overenskomsten i sin helhed, eller at virksom- 25 heden har indgået en landsdækkende tiltrædelsesaftale til overenskomsten med FOA.

 

Virksomheder, der ensidigt vælger at følge overenskomsten enten helt eller delvist, er derfor ikke omfattet af godkendelsen, og kan således ikke benytte fravigelsesmulighederne i denne aftale.

 

  • 1. PERSONAFGRÆNSNING
    Aftalen omfatter medarbejdere (handicaphjælpere), der ansættes i henhold til Handicaphjælperoverenskomsten indgået mellem DI Overenskomst II (SBA)/ Dansk Erhverv Arbejdsgiver (DEA) på den ene side og FOA, på den anden side, til udførelse af borgerstyret personlig assistance for virksomheder, der er medlemmer af DI Overenskomst II (SBA) eller Dansk Erhverv Arbejdsgiver (DEA), samt virksomheder, som indgår aftale med forbundssiden om at tiltræde denne overenskomst.

 

  • 2. NEDSÆTTELSE AF HVILETID VED NORMALT ARBEJDE
    Hviletiden kan nedsættes til 8 timer. Nedsættelse af hviletiden kan ikke ske mere end 2 gange om ugen og ikke i 2 på hinanden følgende perioder af 24 timer.

 

  • 3. FRIDØGN
    STK. 1
    Inden for hver periode på 7 døgn skal handicaphjælperen have et ugentligt fridøgn, der skal ligge i umiddelbar tilslutning til en daglig hvileperiode.

 

STK. 2
Arbejdsgiveren og de ansatte kan uanset reglerne i stk. 1 aftale en omlægning af det ugentlige fridøgn ved fastlæggelse af en arbejdstidsplan. Der må dog ikke være mere end 7 døgn mellem 2 fridøgn.

 

  • 4. HVILETID UNDER EN 24 TIMERS VAGT
    STK. 1
    Det skal sikres, at der under en vagt på 24 timer er en hvileperiode på 8 timer, hvoraf mindst de 4 timer skal være sammenhængene. Denne hvileperiode på 4 timer skal ligge om natten.

 

Når der i en 24-timers vagt udføres arbejde, må der uden for dagtimerne kun udføres opgaver i forbindelse med pleje, overvågning og ledsagelse og ikke eksempelvis rengøring. Før starten af 24-timers vagt skal der være en hvileperiode på 11 timer.

STK. 2
Efter afslutningen af en 24-timers vagt skal der være mindst en hvileperiode på 22 timer.

STK. 3
I det omfang der ikke kan sikres handicaphjælperen mindst 6 timers sammenhængende hvil i en 24-timers vagt, skal der gå 24 timer mellem to 24-timers vagter, jf. dog § 5.

 

  • 5. HVILETID UNDER 2 SAMMENHÆNGENDE 24 TIMERS VAGTER
    STK. 1
    Der kan være to 24-timers vagter i forlængelse af hinanden en gang pr. måned i forbindelse med aktiviteter uden for borgerens hjem. Dette skal ske under nedenstående forudsætninger.

    STK. 2
    Før starten på to sammenhængende 24-timers vagter skal der være en hvileperiode på 22 timer.

    STK. 3
    Efter afslutningen af to sammenhængende 24-timers vagter skal der være mindst en hvileperiode på 44 timer.

    STK. 4
    Det skal sikres, at der under hver vagt på 24 timer er en hvileperiode på 8 timer, hvoraf mindst de 6 timer skal være sammenhængende. Denne hvileperiode på 6 timer skal ligge om natten.

    § 6. HVILEPLADS
    Forudsætningen for 24-timers vagter, jf. §§ 4 og 5, er, at der etableres hvile-plads indrettet i et passende rum, som når det benyttes som hvileplads, ikke må anvendes til andet formål. Der skal i passende nærhed af rummet findes toilet med håndvask.

    § 7. FORCE MAJEURE
    5 i Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse nr. 324 af 23. maj 2002 om hvileperiode og fridøgn m.v. med senere ændringer er gældende for denne aftale.

    § 8. IKRAFTTRÆDEN STK. 1
    Denne aftale har virkning fra underskrifttidspunktet.

    STK. 2
    Aftalen kan opsiges sammen med Handicaphjælperoverenskomsten indgået mellem DI Overenskomst II (SBA) / Dansk Erhverv Arbejdsgiver (DEA) på den ene side og FOA på den anden side, til udførelse af borgerstyret personlig assistance for virksomheder, der er medlemmer af DI Overenskomst II (SBA) eller Dansk Erhverv Arbejdsgiver (DEA), samt virksomheder, som indgår aftale med forbundssiden om at tiltræde denne overenskomst.

    STK. 3
    Aftalen skal genforhandles, hvis der kommer nye regler på området der har betydning for indholdet af aftalen.

København, marts 2020

DIO II/DI     DANSK ERHVERV     FOA

 

Genveje:

Om LOBPAOm BPA-ordningenWhistleblowerordningenBestyrelsenSekretariatetLedige jobsLOBPAs podcast “Frit liv”Overenskomst for handicaphjælpereMinistersvarPrincipafgørelser
LOBPA

 

Handicaporganisationernes Hus

Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

E-mail: lobpa@lobpa.dk
Telefon 70 12 30 12

Åbningstider
Mandag-fredag kl. 8.30-15.30

Følg os på de sociale medier.

CVR Nr. 31 80 25 98 · © Copyright 2013 · LOBPA – Landsorganisationen Borgerstyret Personlig Assistance