Log ind
  • Medlem
  • BPA-arbejdsleder
  • Handicaphjælper
  • Ledsagelse
  • Andre ydelser
  • Kommune
  • Job
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
  • Om LOBPA
    • Mål og vision
    • Vores fokus
    • Bestyrelsen
    • Sekretariatet
    • Presseservice
    • Generalforsamlinger
    • COVID-19 – orientering
    • Job i sekretariatet
    • Whistleblowerordningen
    • Vores nyhedsbreve: Nyt fra LOBPA
  • Om BPA-ordningen
    • Love og regler
    • Forvaltningsret
    • Ministersvar
    • Principafgørelser
    • BPA-ansættelsesret
    • Handicappolitiske principper
    • Historien om BPA
  • Kontakt os
  • Aktiviteter
  • Borgerweb – log ind
  • Ledsager-login
  • Opret ledsageprofil
  • Søg handicaphjælpere
  • Hjælperweb – log ind
  • Se ledige jobs
  • Opret profil – søg job
  • Medlemsfordele
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Log ind
  • Borgerweb – log ind
  • Ledsager-login
  • Opret ledsageprofil
  • Søg handicaphjælpere
  • Hjælperweb – log ind
  • Se ledige jobs
  • Opret profil – søg job
  • Medlemsfordele
  • Medlem
  • BPA-arbejdsleder
  • Handicaphjælper
  • Ledsagelse
  • Andre ydelser
  • Kommune
  • Job
  • Om LOBPA
    • Mål og vision
    • Vores fokus
    • Bestyrelsen
    • Sekretariatet
    • Presseservice
    • Generalforsamlinger
    • COVID-19 – orientering
    • Job i sekretariatet
    • Whistleblowerordningen
    • Vores nyhedsbreve: Nyt fra LOBPA
  • Om BPA-ordningen
    • Love og regler
    • Forvaltningsret
    • Ministersvar
    • Principafgørelser
    • BPA-ansættelsesret
    • Handicappolitiske principper
    • Historien om BPA
  • Kontakt os
  • Aktiviteter

Seneste indlæg

Afsked til bestyrelsesmedlem – Jan Vagn Jakobsen To nye medarbejdere i konsulentteamet Bogudgivelse De retsløse Generalforsamling med både ord og toner LOBPA overtager aktiviteterne i Danske Care A/S pr. 1. oktober 2025

Forberedelse til revurdering af BPA

tirsdag 21 maj

Der kommer mange spørgsmål om hvordan man forbereder sig på den bedste måde når, der kommer en invitation til revurdering/opfølgning på ens BPA-ordning fra kommunen.

Den første følelse der kan melde sig, når man modtager indkaldelsen kan være frygten for, at de tager timer fra en, eller bare de ikke tager min ordning fra mig og finder på noget andet. Breve fra kommunen kan få pulsen op og måske kan lidt konkret forberedelse få pulsen ned igen.

Din BPA-ordningen skal tilgodese dine behov.

Du har naturligvis også mulighed for at henvende dig og anmode om opfølgning på ordningen, ligesom du er forpligtet til at oplyse kommunen om ændringer i din situation, det kan fx være:

  • At du brug for flere eller færre timer
  • At din sygdom ændrer sig væsentligt
  • Behov for hjælpemidler, forflytningskurser mm
  • At din civile status har ændret sig (single ikke single)

Kommunes opgave er at sikre:

  • At udmålingen af hjælp efter servicelovens § 96 er en konkret, individuel vurdering af borgerens behov for hjælp
  • At udmålingen tager udgangspunkt i hvad den enkelte borger selv kan klare med henblik på at kunne leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede, både i og uden for hjemmet.
  • At kvalitetsstandarder for § 83 ikke kan anvendes som udgangspunkt for udmålingen af hjælp efter § 96, da hjælpebehovet ofte omfatter større og mindre opgaver spredt over hele døgnet, og hvor det ikke nødvendigvis er forudsigeligt, hvornår hjælpen skal leveres og konkret til hvilke opgaver – både i hjemmet og uden for hjemmet.
  • At vurderingen skal foretages med afsæt i formålet med BPA, og må således ikke være så snævert, at timerne kun kan udmåles til hjælp på helt bestemte tidspunkter eller til bestemte aktiviteter, da det vil mindske den fleksibilitet og selvbestemmelse, der er forudsat i ordningen.

 

 

Genveje:

Om LOBPAOm BPA-ordningenWhistleblowerordningenBestyrelsenSekretariatetLedige jobsLOBPAs podcast “Frit liv”Overenskomst for handicaphjælpereMinistersvarPrincipafgørelser
LOBPA

 

Handicaporganisationernes Hus

Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

E-mail: lobpa@lobpa.dk
Telefon 70 12 30 12

Åbningstider
Mandag-fredag kl. 8.30-15.30

Følg os på de sociale medier.

CVR Nr. 31 80 25 98 · © Copyright 2013 · LOBPA – Landsorganisationen Borgerstyret Personlig Assistance