Ministeriet præciserer
Lige op til valget har Social- og ældreministeriet udsendt et hyrdebrev om BPA.
Kort før valget blev udskrevet, udsendte Social- og ældreministeriet en præcisering om BPA-hjælpeordningerne til kommunalbestyrelserne og regionsrådene. Et såkaldt hyrdebrev.
Præciseringen handler om:
- at personkredsen for en § 95 og § 96 er ikke ændret. Præciseringen kommer på baggrund af, at der bevilliges færre hjælperordninger.
- at der skal foretages en individuel og konkret vurdering, hvis en hjælpeordning skal sættes i bero under indlæggelse
- at kommunerne skal udmåle tilskud til dækning af administrationsbidraget efter udmålingsbekendtgørelsen
Det er godt at få disse præciseringer, mener vi i LOBPA. ”Men BPA er under pres, og der er fortsat stærkt brug for politisk fokus. Det ser vi frem til, at en ny socialminister vil have,” siger LOBPAs direktør Michael Graatang.
Mere om præciseringerne:
Præciseringen gør det bl.a. tydeligt, at kommunen ikke kan afvise at give hjælp med henvisning til kommunens serviceniveau. Der skal altid foretages en individuel og konkret vurdering i den enkelte sag, om hjælperordningen er den rigtige hjælp til borgeren.
Det er kun § 96, stk. 3, hvor borgeren ikke er inden for personkredsen for en hjælperordning, der er en såkaldt KAN-bestemmelse. Ifølge § 96, stk. 3 kan kommunen tilbyde kommunens borgere en hjælperordning, selvom borgeren ikke er inden for personkredsen, når kommunen mener, at det er den bedste mulighed for at yde en sammenhængende og helhedsorienteret hjælp til borgeren. Kommunen kan dog også generelt afvise at bruge § 96, stk. 3 med henvisning til sit serviceniveau.
Præciseringen gør det også tydeligt, at det er regionen og kommunen, der er ansvarlig for at sikre den nødvendige hjælp, når borger indlægges på sygehuset. Kommunen skal i forhold til den enkelte indlæggelse foretage en konkret og individuel vurdering af, om borgers hjælperordning skal sættes i bero. Hjælperordningen må ikke sættes i bero pr. automatik. Kommunen kan altså ikke have generelle retningslinjer for, om hjælperordningen skal sættes i bero under borgers indlæggelse, da det vil være at betragte som skøn under regel.
Hvis kommunen konkret vurderer, at det er hensigtsmæssigt at sætte ordningen i bero, skal borgeren have en begrundet afgørelse fra kommunen, som grundlag for at hjemsende hjælperne. Når borger udskrives vil hjælperordningen fortsætte uændret. Eventuel refusion mellem region og kommunen er borger uvedkommende.
En anden vigtig præcisering fra ministeriet er, at kommunerne skal anvende Udmålingsbekendtgørelsen. Når kommunen udmåler tilskud til dækning af administrationsbidraget skal det ske på baggrund af Udmålingsbekendtgørelsen § 8 og ud fra en konkret og individuel vurdering i hver enkelt ordning efter §§ 95 og 96.
Præciseringen følger op på forespørgselsdebatten
Ministeriets præcisering er udsendt som opfølgning på forespørgselsdebatten, der mundede ud i vedtagelsen af forslag 141 om BPA den 1. juni 2021. Her gav Folketinget til kende, at der skal værnes om hjælpeordningerne, og det blev konstateret, at der var udbredt bekymring for, at BPA-ordningen er under pres.