Ombudsmanden er også en mulighed
Ombudsmanden løser hvert år sager for borgere, men ikke alle kender til muligheden.
Det kan virke som en stor ting som borger at henvende sig til ombudsmanden for at klage over sin sag. Men det er en mulighed, og det giver retssikkerhed. Ombudsmanden løser hvert år sager for borgere, men ikke alle kender til muligheden.
Når ombudsmanden går ind i sagen, kan det betyde, at Ankestyrelsen omgør sagen og laver en ny principafgørelse.
Hvornår kan man klage?
”Som borger kan man klage til ombudsmanden, hvis man mener, at man ikke har fået den rette behandling i ens kommune og via Ankestyrelsen. Ankestyrelsen er ikke den endelige klagemulighed,” siger Elsebeth Brogaard Kristensen, som er juridisk konsulent i LOBPA.
”Det er fx også muligt at klage til ombudsmanden, hvis man oplever, at kommunen er længe om at behandle ens sag, og Ankestyrelsen afviser at gøre noget, indtil kommunen har truffet sin afgørelse. Indenfor BPA-området gælder i mange sager et hurtighedsprincip, og det er ikke meningen, at borgeren skal stå i et limbo uden tilstrækkelig hjælp igennem lang tid.”
Den seneste principafgørelse
På BPA-området har vi set den seneste principafgørelse for nogle måneder siden. Den handlede om en borger, der havde lånt penge af sin handicaphjælper. Kommunen fratog borgeren hans BPA-ordning, og Ankestyrelsen stadfæstede kommunens afgørelse.
Kommunen og Ankestyrelsen mente ikke, at borgeren fortsat kunne være arbejdsleder efter at have lånt penge af hjælperen. Ankestyrelsen gav til kende, at der ikke kunne være tillid til, at borgeren kunne fungere som arbejdsleder, når han lånte penge af sine ansatte – uanset om der var tale om et privat lån. Ombudsmanden trådte ind i sagen og gjorde opmærksom på, at reaktionen fra myndighedernes side skal være rimelig i forhold til de faktiske forhold. Ombudsmanden gjorde også opmærksom på faktiske forhold, som Ankestyrelsen ikke havde taget i betragtning ved sin afgørelse.
Det førte til, at Ankestyrelsen genoptog sagen og traf ny principafgørelse om, at det ikke i denne sag var rimeligt at frakende BPA-ordningen alene på grund af låneforholdet. Borgeren fik altså til sidst sin BPA-ordning tilbage, efter at ombudsmanden gik ind i sagen.
Hvad gør ombudsmanden?
Ombudsmanden går i dialog med myndighederne og har fokus på, at de grundlæggende forvaltningsprincipper overholdes. Det er sagen oven for et eksempel på. Her ændrede Ankestyrelsen sin praksis, efter ombudsmanden var gået ind sagen, og havde gjort Ankestyrelsen opmærksom på det grundlæggende princip om proportionalitet. Resultatet blev i det her tilfælde, at sagen blev omgjort og borgeren fik sin BPA-hjælpeordning tilbage.
Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Han skal bidrage til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltningsskik. På den måde beskytter han borgernes rettigheder i mødet med myndighederne.
Læs om ombudsmandens behandling af klagen her og Ankestyrelsens principmeddelelse her
Vil du vide mere? Så er du velkommen til at kontakte juridisk konsulent i LOBPA, Elsebeth Brogaard Kristensen ebk@lobpa.dk M: 23 95 43 97 .