Orientering om værnemidler
Vi er i tæt dialog med KL om værnemidler

Vi er i tæt dialog med KL om værnemidler – både de almindelige som handsker og håndsprit og de særlige værnemidler, der skal tages i brug, hvis vores kunder bliver smittet eller er under mistanke for at være smittet med coronavirus.
Igår aftes den 24. marts vendte KL tilbage til LOBPA via Dansk Erhverv med en orientering.
I orienteringen uddyber KL ansvarsfordelingen på BPA-området, når det gælder værnemidler:
KL indskærper over for kommunerne, at borgere med en BPA-hjælpeordning skal have adgang til de særlige hjælpemidler, der er påkrævet, når man er smittet med corona eller er under mistanke for at være det. Det vil sige, at det er kommunens ansvar at udlevere disse særlige værnemidler. De særlige værnemidler er bl.a. maske, visir og en heldragt.
Bemærk, at de almindelige værnemidler fortsat følger udmålingsbekendtgørelsen i forhold til tilskud fra kommunen – her er ingen ændringer. Det vil sige, at det fortsat er ens eget ansvar som kunde at have almindelige værnemidler såsom handsker og håndsprit i hjemmet.
Sådan skal du gøre, hvis du får brug for særlige værnemidler:
Er du som kunde smittet – eller er under mistanke for at være det, skal du skaffe særlige værnemidler til dine hjælpere ved at kontakte din kommune. Du skal selv henvende dig til din kommunale sagsbehandler. Din sagsbehandler vil herefter tage fat i kommunens lagerdataansvarlige person med henblik på, at du kan få udleveret de særlige værnemidler.
Efterfølgende vil kommunen aftale med dig, hvordan og hvornår de leverer værnemidlerne til dig. Kommunen skal sikre, at der følger sundhedsfaglig instruktion med udleveringen, så dine hjælpere kan anvende de særlige værnemidler korrekt.
LOBPA vil bistå dig i samarbejdet med din kommune om udlevering af værnemidlerne, hvis du møder udfordringer fra kommunens side.
Seneste nyheder
Samarbejdspartnere











