Log ind
  • Medlem
  • BPA-arbejdsleder
  • Handicaphjælper
  • Ledsagelse
  • Andre ydelser
  • Kommune
  • Job
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
  • Om LOBPA
    • Mål og vision
    • Vores fokus
    • Bestyrelsen
    • Sekretariatet
    • Presseservice
    • Generalforsamlinger
    • COVID-19 – orientering
    • Job i sekretariatet
    • Whistleblowerordningen
    • Vores nyhedsbreve: Nyt fra LOBPA
  • Om BPA-ordningen
    • Love og regler
    • Forvaltningsret
    • Ministersvar
    • Principafgørelser
    • BPA-ansættelsesret
    • Handicappolitiske principper
    • Historien om BPA
  • Kontakt os
  • Aktiviteter
  • Kundeweb – log ind
  • Søg handicaphjælpere
  • Hjælperweb – log ind
  • Se ledige jobs
  • Opret profil – søg job
  • Medlemsfordele
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Log ind
  • Kundeweb – log ind
  • Søg handicaphjælpere
  • Hjælperweb – log ind
  • Se ledige jobs
  • Opret profil – søg job
  • Medlemsfordele
  • Medlem
  • BPA-arbejdsleder
  • Handicaphjælper
  • Ledsagelse
  • Andre ydelser
  • Kommune
  • Job
  • Om LOBPA
    • Mål og vision
    • Vores fokus
    • Bestyrelsen
    • Sekretariatet
    • Presseservice
    • Generalforsamlinger
    • COVID-19 – orientering
    • Job i sekretariatet
    • Whistleblowerordningen
    • Vores nyhedsbreve: Nyt fra LOBPA
  • Om BPA-ordningen
    • Love og regler
    • Forvaltningsret
    • Ministersvar
    • Principafgørelser
    • BPA-ansættelsesret
    • Handicappolitiske principper
    • Historien om BPA
  • Kontakt os
  • Aktiviteter

Seneste indlæg

Faglig fredag – om de nye merudgiftsregler Nordisk samarbejde fortsatte i Finland Independent Living day! Medlemsrejsen nærmer sig SUMH er et stærkt fællesskab for unge

Vigtigheden af at overholde 48-timers reglen

onsdag 30 oktober

I det daglige arbejde som arbejdsgiver er der mange ting, du skal holde styr på. En af de vigtigste er at sikre, at du overholder EU’s arbejdsdirektiv, som foreskriver, at en medarbejder ikke må arbejde mere end 48 timer om ugen i gennemsnit over en periode på fire måneder. Det er ikke kun en regel, vi beder dig følge – det er også noget, som kommunerne holder øje med, når de vurderer, om du kan fortsætte som arbejdsleder.

 

Hvad betyder 48-timers reglen?

Kort fortalt betyder 48-timers reglen, at dine medarbejdere ikke må arbejde mere end 48 timer om ugen i gennemsnit over fire måneder. Det er altså ikke en fast grænse hver uge, men en regel, der sikrer, at overarbejde ikke tager overhånd. I praksis betyder det, at der kan være perioder med mere arbejde, men at du skal sørge for, at det samlede gennemsnit over tid ikke overstiger 48 timer. Vi ved jo at der kan opstå fx perioder med sygdom i teamet

Hvorfor er det vigtigt at overholde reglen?

At overholde 48-timers reglen er ikke bare et spørgsmål om lovgivning, men også om ansvarlighed som arbejdsleder. For meget overarbejde kan føre til, at dine medarbejdere bliver stressede eller overanstrengte, og det kan i sidste ende gå ud over både arbejdsindsatsen, din og deres trivsel. Desuden risikerer du, at kommunerne kan stille spørgsmålstegn ved din evne til at lede, hvis du ikke overholder lovgivningen. I værste fald kan det påvirke din ordning , hvis kommunen vurderer, at du ikke lever op til kravene som arbejdsgiver.

Hvad gør du, hvis du ikke kan få vagtplanen til at gå op?

Hvis du har svært ved at få din vagtplan til at gå op uden at overskride 48-timers reglen, anbefaler vi, at du søger om en vikarbevilling hos din kommune. På den måde kan du bruge vores vikarliste og sikre, at din arbejdsplan hænger sammen, uden at du belaster dine faste medarbejdere for meget. Vi forstår godt, at det kan være irriterende at skulle hente vikarer ind, og at du helst vil arbejde med dine faste, kendte hjælpere. Men det er vigtigt at passe på dem, så de ikke brænder ud. Derfor kan det være nødvendigt at overveje både vikarer og eventuelt flere ansættelser i dit team.

Brug for hjælp?

Hvis du har brug for sparring om, hvordan du får din vagtplan til at gå op, er du altid velkommen til at kontakte din konsulent. Tøv ikke med at række ud – vi vil hellere hjælpe dig med at finde en løsning, end at du ender i en situation, hvor lovgivningen bliver overtrådt.

 

Genveje:

Om LOBPAOm BPA-ordningenWhistleblowerordningenBestyrelsenSekretariatetLedige jobsLOBPAs podcast “Frit liv”Overenskomst for handicaphjælpereMinistersvarPrincipafgørelser
LOBPA Taastrup

 

Handicaporganisationernes Hus

Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

E-mail: lobpa@lobpa.dk
Telefon 70 12 30 12

Åbningstider
Mandag-torsdag kl. 8.30-16.00 Fredag kl. 8.30-15.30

LOBPA Aarhus

 

MarselisborgCentret
Evald Krogs Gade 4A 1. sal
8000 Aarhus C

E-mail: lobpa@lobpa.dk
Telefon 70 12 30 12

Telefontider
Mandag-torsdag kl. 8.30-16.00 Fredag kl. 8.30-15.30

Følg os på de sociale medier.

CVR Nr. 31 80 25 98 · © Copyright 2013 · LOBPA – Landsorganisationen Borgerstyret Personlig Assistance