Socialpædagogisk støtte
LOBPA leverer socialpædagogisk støtte til unge og voksne med psykiske lidelser og sociale vanskeligheder. Et § 85 støtteforløb hjælper borgeren til at nå sine egne mål og komme tættere på at klare sig selv.

Socialpædagogisk støtte fra LOBPA kan fx gå ud på at støtte borgeren i at få en bedre struktur i hverdagen eller en bedre egenomsorg. Et § 85 støtteforløb kan også fokusere på at hjælpe borgeren med at arbejde med forskellige problematikker fx misbrug.
Som et led i vores socialpædagogiske arbejde er vi altid opmærksomme på at støtte borgeren i at få et bedre netværk og gøre brug af samfundets tilbud.
I samarbejde med kommunen understøtter vi de pædagogiske metoder, der er igangsat hos den enkelte borger. Vi følger op på § 85 støtteforløbet og leverer statusrapporter efter aftale og gør rede for, hvordan vi har gjort brug af de bevilgede timer til at arbejde med borgeren om hans eller hendes mål og delmål. LOBPA tilbyder desuden at holde løbende opfølgnings- og samarbejdsmøder med kommunens sagsbehandlere.
Socialpædagogisk støtte fra LOBPA kan leveres som en del af en helhedsorienteret hjælpeordning, hvis borgeren har et stort hjælpebehov – se helhedsorienteret indsats. Der kan også være tale om få timers hjælp om dagen eller om ugen.
Rekruttering og opstart
Vores støttepersoner kan have forskellige kompetencer. De kan fx være uddannet pædagoger, social- og sundhedsassistenter, ergoterapeuter eller lærere – eller de kan være ufaglærte.
Vi lægger vægt på, at borgeren altid selv har mulighed for at vælge sin egen støtteperson til et § 85 støtteforløb mellem flere kandidater til jobbet. Det giver størst mulig sikkerhed for, at der kan opstå en tillidsfuld relation mellem parterne.
Som landsdækkende socialøkonomisk virksomhed rekrutterer vi i hele landet og kan trække på en stor database med både faglærte og ufaglærte profiler.
LOBPA har overenskomst med FOA og kan dække både 12- og 24-timers vagter.
Vi udvælger kandidater til de enkelte jobs ud fra faste procedurer. Ansættelsen sker altid i samråd med borgeren og evt. pårørende for at sikre den bedst mulige relation til hjælperteamet.
Vi indhenter børne- og straffeattest og referencer og gennemgår eksamensbeviser samt vurderer erfaringsgrundlaget i øvrigt.
Drift og kvalitetssikring
Hjælpen leveres af en eller flere fast tilknyttede støttepersoner. I tilfælde af sygdom eller ferie hos en fast støtteperson, vil vagten altid blive dækket af en anden støtteperson, som også er velkendt for borgeren.
LOBPA opfordrer borgeren til at have mindst en fast tilknyttet afløser til at ledsage sig for at være dækket, hvis den faste støtteperson skulle blive syg gennem § 85 støtteforløbet. Vi rådgiver løbende borgeren, at det er vigtigt at bruge en eller flere afløsere løbende. Det sikrer, at den socialpædagogiske støtte er robust, og at der er tryghed for borgeren.
Indsatsen tilrettelægges ud fra borgerens situation og behov og ud fra de mål, der er sat for § 85 støtteforløbet.
Den faste konsulent i LOBPA fungerer som tovholder for indsatsen og som kommunens kommunikationspartner.
Kontinuitet
LOBPA fører tilsyn med, at støttepersoner møder til tiden og accepterer ikke, at en støtteperson er forsinket eller udebliver fra en vagt. LOBPA er opmærksom på altid at føre tilsyn med støttepersoner fx i forbindelse med sygemeldinger uafhængig af borgerens tilbagemeldinger. LOBPA er ekstra opmærksom på tilsynet i tilfælde af, at borgeren er særlig udsat.
LOBPA tager ansvar for, at den socialpædagogiske støtte gennemføres på trods af eventuelle aflysninger.
Kommunens kontakt til LOBPA
I samarbejde med kommunen understøtter vi de indsatser, der er igangsat hos den enkelte borger. Vi følger op på indsatsen og leverer statusrapporter efter aftale og gør rede for, hvordan vi har gjort brug af de bevilgede timer til at arbejde med borgeren om hans eller hendes mål og delmål. LOBPA tilbyder desuden at holde løbende opfølgnings- og samarbejdsmøder med kommunens sagsbehandlere.
LOBPA besvarer kommunens henvendelser samme dag og kan, hvis det ønskes følge op med virtuelle eller fysiske status og opfølgningsmøder inden for højest fem hverdage.
LOBPA kan levere information til kommunen via en online portal, hvor der frit kan indhentes data i tid og i det format, der ønskes.
Se mere om LOBPA.
Kurser
Vi tilbyder løbende kurser til vores udførende medarbejdere herunder. Kurserne har temaer som konflikthåndtering og relationsopbygning, hygiejne og personlig pleje. Ud over det faglige indhold giver kurserne de udførende medarbejdere mulighed for at mødes og lære hinanden at kende og dele erfaringer om jobbet i LOBPA.
Vores tætte samarbejde med handicaporganisationer gør det muligt for os løbende at hente rådgivning og arrangere supervision af støtteperson og hjælperteams.
Kontakt
VoresYdelser
Seneste nyheder:
Samarbejdspartnere











