Afløsning i hjemmet
LOBPA leverer afløsning i hjemmet til børn, unge og voksne med psykiske og fysiske handicap og sociale vanskeligheder.
Afløsning i hjemmet hjælper familien til at få det nødvendige overskud til fortsat at pleje en nærtstående med handicap eller sygdom.
Afløsningen kan bestå i samvær, hjælp og støtte i hverdagen.
Afløserens opgave kan fx være at følge et barn med autisme eller ADHD til og fra skole og fritidsordning. Eller timerne kan bruges til være sammen med barnet i hjemmet fx i tilfælde af skolevægring, så forældrene får tid til søskende og til egne aktiviteter og arbejde.
Hvis den nærtstående er en voksen, der på grund af sygdom eller handicap ikke kan være alene i hjemmet, kan afløseren fra LOBPA træde til og overtage plejen, mens familien er ude af huset.
Drift og kvalitetssikring
Vores ydelser leveres af en fast udførende medarbejder eller et fast team med afsæt i den konkrete borgers situation og behov samt i de mål, der er sat for indsatsen.
Vi sikrer, at medarbejderernes kompetencer giver mulighed for at udføre opgaverne forsvarligt, og at der er de nødvendige hjælpemidler til rådighed for et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
En fast konsulent i LOBPA er tovholder for indsatsen og er kommunens faste kommunikationspartner samt fast kontaktperson for borgeren.
LOBPA står for alle administrative opgaver i forbindelse med ydelsen. Den faste konsulent er løbende i kontakt med borgeren for at kende hans eller hendes trivsel og kunne rådgive og vejlede.
Borgeren har tilknyttet både faste hjælpepersoner og afløsere til sin hjælperordning. Det sikrer, at borgeren altid vil modtage sin hjælp fra en velkendt og kompetent person også ved sygdom og ferie.
Rekruttering og opstart
Vi lægger vægt på, at familien selv har mulighed for at vælge deres afløser mellem flere kandidater til jobbet. Det giver den største sikkerhed for, at afløseren og familien passer til hinanden, og at der kan opbygges en god og tillidsfuld relation mellem parterne.
Som landsdækkende socialøkonomisk virksomhed rekrutterer vi i hele landet og kan trække på en stor database med både faglærte og ufaglærte profiler.
Vi udvælger kandidater til de enkelte jobs ud fra faste procedurer. Ansættelsen sker altid i samråd med borgeren og evt. pårørende for at sikre den bedst mulige relation til hjælperteamet.
Vi indhenter børne- og straffeattest og referencer og gennemgår eksamensbeviser samt vurderer erfaringsgrundlaget i øvrigt.
LOBPA har overenskomst med FOA og kan dække både 12- og 24-timers vagter.
Kommunens kontakt til LOBPA
I samarbejde med kommunen understøtter vi de indsatser, der er igangsat hos den enkelte borger. Vi følger op på indsatsen og leverer statusrapporter efter aftale og gør rede for, hvordan vi har gjort brug af de bevilgede timer til at arbejde med borgeren om hans eller hendes mål og delmål. LOBPA tilbyder desuden at holde løbende opfølgnings- og samarbejdsmøder med kommunens sagsbehandlere.
LOBPA besvarer kommunens henvendelser samme dag og kan, hvis det ønskes følge op med virtuelle eller fysiske status og opfølgningsmøder inden for højest fem hverdage.
LOBPA kan levere information til kommunen via en online portal, hvor der frit kan indhentes data i tid og i det format, der ønskes.
Kurser
Vi tilbyder løbende kurser til vores udførende medarbejdere herunder AMU-kurser. Kurserne har temaer som forflytninger, hygiejne, personlig pleje og konflikthåndtering. Ud over det faglige indhold giver kurserne de udførende medarbejdere mulighed for at mødes og lære hinanden at kende og dele erfaringer om jobbet i LOBPA.
Vores tætte samarbejde med handicaporganisationerne gør det muligt for os at arbejde borgerdrevet og løbende at hente viden og arrangere supervision af de udførende medarbejdere eller teams.