Hvad er et BPA-arbejdslederkursus?
Et BPA-arbejdslederkursus oplærer borgeren i at være arbejdsleder for sine hjælpere.
LOBPAs kurser for borgere med en BPA-hjælperordning indeholder viden og træning i det, man skal kunne som BPA-arbejdsleder.
Et BPA-arbejdslederkursus omfatter i reglen disse emner:
Vagtplaner og arbejdsbeskrivelser til hjælperne, rekruttering og jobsamtaler, oplæring og instruktion af handicaphjælpere og personalemøder og MUS-samtaler.
Som 1-til-1 forløb
LOBPA afholder BPA-arbejdslederkurser for hold og som 1-til-1 forløb. Kommunen kan bestille et 1-til-1 forløb, som i indhold og omfang matcher borgerens behov.
Efter aftale fremsender LOBPA status og en afsluttende rapport til kommunen. Den afsluttende rapport evaluerer, hvorvidt borgeren samlet set har opnået læringsmålene og formår at anvende det lærte i praksis. Den afsluttende rapport omfatter også en evaluering af borgerens reaktioner og progression gennem forløbet samt opridser de færdigheder, borgeren har opnået til at være arbejdsleder.
Læringsmål på et BPA-arbejdslederkursus kan fx være:
Borgeren har dannet sig overblik over opgaverne som arbejdsleder og kan reflektere over egen rolle.
Borgeren har et klart billede, af de arbejdsopgaver, som handicaphjælperne skal varetage og har opnået færdigheder til at lægge vagtplaner.
Borgeren har opnået viden og færdigheder til at instruere sine handicaphjælpere i arbejdsopgaverne.
Borgeren har opnået færdigheder til at tilrettelægge og lede et personalemøde samt afholde en MUS-samtale.
Borgeren har opnået færdigheder til at afholde jobsamtaler og kan reflektere over egen rolle og de forhold, der skal tages i betragtning, når kandidaten skal udvælges.
Borgeren har opnået færdigheder i at skrive jobopslag og har forståelse for de vigtige elementer i et godt jobopslag.
Borgeren har fået værktøjer til at styrke samarbejdet med handicaphjælperne og viden om god kommunikation som arbejdsleder.
De seneste otte år har over 500 BPA-arbejdsledere været på BPA-arbejdslederkursus i LOBPA.