I vores nyhedsbrev kan du hver måned læse om, hvordan vi vil gøre en forskel for alle med BPA og andre former
for personlig assistance.
1. Hvis du ikke har en bevilling, må du henvende dig til din kommune og søge om en BPA-ordning efter 95 eller §96 i Serviceloven.
Du har mulighed for at få rådgivning hos LOBPA om din ansøgning: Se mere
2. Din kommune foretager en samlet og individuel vurdering af dit hjælpebehov.
For at få bevilget en BPA, skal du være i målgruppen for denne ordning.
3. Partshøring: Som borger har du i nogle tilfælde mulighed for at komme med en udtalelse inden, det er afgjort, om du er bevilget en BPA.
4. Din kommune sender en skriftlig afgørelse.
Hvis du er bevilget en BPA, har kommunen udmålt tilskuddets størrelse og lagt et budget.
1. Når du har fået bevilget en BPA-ordning, kan du afgive dit arbejdsgiveransvar til LOBPA. Så varetager vi det juridiske og økonomiske ansvar for din ordning. Kontakt os for et indledende møde.
2. Ved det indledende møde afstemmer vi forventninger med dig og præsenterer dine muligheder i LOBPA.
Hvis du har haft din BPA-ordning i et andet firma eller selv har været BPA-arbejdsgiver står vi for overdragelsen.
3. Du indgår en kontrakt med LOBPA.
I kontrakten fremgår det hvilke opgaver, LOBPA står for.
4. LOBPA modtager det tilskud, din kommune har udmålt.
Tilskuddet går til ansættelse og aflønning af dine hjælpere og administration – bl.a. årsregnskab til din kommune.
5. Kommunen følger op ved at føre tilsyn og revurdere din ordning. Det sker en gang om året.
LOBPA følger også på din kontrakt med dig og er i løbende kontakt for at vide, om du er tilfreds med at have din BPA-ordning hos os.
Du har mulighed for at få bevilget en BPA-ordning, hvis du er i målgruppen. Det er du, hvis du er omfattet af en af persongrupperne nedenfor:
Serviceloven § 95, stk. 1
Personer med et hjælpebehov, som kommunen ikke kan dække med udmåling efter servicelovens §§ 83 og 84, kan kommunen vælge at tilbyde en BPA-ordning til.
Serviceloven § 95, stk. 2
Personer med midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, som har behov for personlig hjælp og pleje samt hjælp eller støtte til løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt.
Serviceloven § 95 stk. 3
Personer med midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, som har behov for personlig hjælp og pleje samt hjælp eller støtte til løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, og hvor kommunalbestyrelsen har besluttet, at det kontante tilskud kan udbetales til en nærtstående person, som passer den pågældende.
Serviceloven § 96
Personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde en ganske særlig støtte, herunder bl.a. til pleje, overvågning og/eller ledsagelse.
Se mere hos DUKH
Som arbejdsleder i LOBPA bliver du automatisk medlem af LOBPAs medlems- og interesseorganisation. LOBPA går forrest i den politiske kamp for at sikre BPA-ordningen.
Som medlem af vores organisation har du mulighed for at deltage i politiske, faglige og sociale arrangementer, og du får stemmeret på vores årlige generalforsamling. LOBPA er Danmarks eneste landsdækkende medlems- og interesseorganisation for mennesker med BPA.
LOBPA er interesseorganisation for BPA-ordningen, og vi er not-for-profit leverandør af BPA og andre former for personlig assistance. Med rødder i handicaporganisationerne har vi opbygget viden, erfaring og kapacitet siden 2009.
I vores nyhedsbrev kan du hver måned læse om, hvordan vi vil gøre en forskel for alle med BPA og andre former
for personlig assistance.